تبلیغات
وبلاگ شخصی علی محمدی - نقش مدرسه در سلامت روانی دانش‌آموزان

به‌ شادمانی هه‌موو گه‌ل و هۆز ساڵی نوێ کوردی لێتان بێت پیرۆز

نقش مدرسه در سلامت روانی دانش‌آموزان

نویسنده :علی محمدی
تاریخ:پنجشنبه 23 اردیبهشت 1389-09:00 بعد از ظهر

نقش  مدرسه در سلامت روانی دانش‌آموزان
آموزش و پرورش و به عبارتی دیگر مدرسه یك نظام صد در صد انسانی است كه عامل انسانی هیچ سازمان دیگری مانند كارخانه و یا حتی بیمارستان به اندازه مدرسه نمی باشد.
كار اصلی مدرسه انسان سازی در دو بعد اصلی مدرسه و روح یا روان معنی دارد . حفظ سلامت روانی یا بهداشت روانی دانش آموزان كار اساسی مدرسه است . مدرسه جای انسان سازی و سالم سازی انسان‌هاست . هر جامعه‌ای از مدارس خود انتظار دارد كه افراد با شخصیت ، متعادل ، سازگاری ، با عاطفه ، اجتماعی ، با اعتماد به نفس ، مسئولیت پذیر ، منطقی و عادل بار آورد . همه اینها منوط به وجود روابط ، شرایط و محیط سازمان یافته و مناسب از طریق اعمال مدیریت و رهبری درست در سازمان مدرسه می باشد . مدرسه باید بتواند انسان¬های سالمی تربیت كند كه دانش¬آموزان و فارغ¬التحصیلان به عنوان اعضای جامعه بتواند بر خود و محیط خود با مهارت تسلط داشته باشد و سه فضای اساسی زندگی یعنی عشق ، كار و تفریح را به درستی و به طور منطقی هدایت كنند .
كودكان از شش سالگی به مدرسه میروند و وقتی از آنجا بیرون می¬آیند بزرگسال شده‌اند. در این مدت طولانی آنها با انواع مختلف تجربه¬ها آشنا می¬شوند : برخورد با بزرگترها ، بازی با بچه¬های دیگر ، كارگروهی ، شكست ، موفقیت ، درگیری با همكلاسی¬ها ، معلمان و ... بنابراین ، انتظار این است كه مدرسه ، بر بهداشت و سلامت روانی دانش¬آموزان اثر بسیار عمیق داشته باشد.
كار اساسی مدرسه تربیت انسان¬های سالم است ،كه منظور از انسان سالم همان ساختن شخصیت سالم است . اكثر دست اندركاران تعلیم و تربیت اعتقاد دارند كه تربیت و بارآوردن یك انسان با شخصیت سالم از آموزش او بسیار پر اهمیت¬تر است . آنها می‌گویند ، انسان دانش¬آموخته ، ولی بدون شخصیت سالم ، قدرت و شعور استفاده از آن فاقد ارزش است . کارشناسان آنقدر به بهداشت روانی در مدرسه و تعلیم و تربیت اهمیت می¬دهند كه تعلیم و تربیت را مترداف با بهداشت روانی می¬داند و می¬گوید تعلیم و تربیت و بهداشت روانی از جنبه نظری هدف واحدی دارند ، یعنی هر دوی آنها هدفشان ساختن آدم¬های سالم ، مفید و خوشبخت است .  به عبارت دیگر ، اگر آموزش و پرورش ادعا كند كه كارهای زیادی روی انسان¬ها و برای انسان¬ها انجام می¬دهد ، ولی نتواند ثابت كند كه انسان¬هایی سالم و با شخصیت تربیت می كند ، می گوییم از اصل وظیفه و رسالت خود در مانده است .   
برای آن كه بتوانیم یك آموزشگاه اثر بخش را از تربیت انسان سالم بشناسیم و مورد ارزیابی قرار دهیم، در درجه اول باید بدانیم كه شخصیت سالم چه ویژگی هایی دارد . بر پایه پژوهشهای و اظهار نظر های دانشمندان در منابع مختلف برخی از نشانگر های شخصیت سالم یا نشانه های وجود بهداشت روانی در افراد مانند معلمان ؛ دانش آموزان و مدیران به شرح زیر است :
توان برقراری رابطه با دیگران : انسان سالم به عنوان یكی از نیازهای اساسی خود میل به برقراری روابط انسانی با افراد دیگر تحت عنوان دوستان ، همكاران ، نزدیكان و غیره دارد . احساس تعلق به دیگران و تعلق دیگران به خود و احساس مالكیت از نیازهای انسان است و هر شخص سالم دوست دارد كه كسی را دوست بدارد و كسی او را دوست داشته باشد روابط نزدیك و صمیمانه سبب ارضای نیازهای روانی انسان   می گردد . رابطه مطلوب از نگاه معمول تا سایر رفتارهایی كه حاكی از صمیمیت و صفا و احساس تعلق باشد ، به فرد عزت حرمت و امنیت می بخشد . كارل راجرز به رابطه سالم اهمیت خاصی میداد و معتقد بود كه می توان افراد ناسالم را با رابطه در مانی بهبود بخشید .رابطه درست رابطه¬ای همراه با بی ریایی ،درك توام با فهم دیگری و مثبت نگریستن به طرف مقابل می باشد
 كناره گیری و انزوا یكی از مكانیزم های دفاعی انسان در حال تعارض است و كسانی كه بدون علت خاصی مانند نیاز به مطالعه و منزوی به عبارتی  مردم گریزند دچار بیماری روانی می باشند .براین اساس اگر معلمین یك مدرسه دانش آموزان خود را دوست بدارند و دانش آموزان نیز به معلمین علاقه نشان دهند و ارتباط بین مدیر و معلمان دوستانه و همراه با احترام باشد ، از بهداشت روانی برخوردار ند . در چنین مدرسه ای ، معلمین همدیگر را دوست می دارند و در آنها احساس تعلق و وابستگی وجود دارد . معلمین این مدرسه دانش آموزان روشهای دوست داشتن یكدیگر را می آموزند و جوی از صمیمت و همدلی در مدرسه بوجود می آید .
توان ارزیابی از خود : افراد سالم خود را می شناسند و جود خود را با همه محدویت ها و جنبه ها ی مثبت و منفی می پذیرند . اگر كسی بر اثر مطالعه ویژگیهای خود بداند كه چه توانائی ها یا استعداد هایی دارد ، بدون شك در بكارگرفتن آنها موفق خواهد بود . بالعكس كسانی كه استعداد های  خود را نمی شناسند و  نمی دانندكه از عهده بعضی از كارها برنمی آیند ، در مراحل كار و زندگی شكست می خورند . اصولاً موضوع هدایت تحصیلی و شغلی برای شناخت انسانها و توانائی های های آنهاست .اگر یك آموزشگاه در دوره راهنمائی تحصیلی از طریق تستها، مشاهدات و بكارگیری نیروهای جسمی و ذهنی دانش آموزان استعدادهای دانش آموزان را بشناسد و با كمك اولیاء آنها رادر رشته های تحصیلی مناسب و مشاغل منطبق با استعدادهای آنها قرار دهد ، به نسبت سلامت روانی آنها راتضمین كرده است .نگرش درست به خود و مخصوصاً داشتن نگرش مثبت به خود توانائی های خود از جنبه های مهم بهداشت روانی دردانش آموزان است . مدرسه باید سعی كند دانش آموزان را با برنامه ریزی در مسیر شناخت خود و بدست آوردن نگرش مثبت نسبت به خود قرار دهد . معلمان و مدیران به خوبی می دانند كه موقعیت ها و شكست های آتی دانش آموزان وابسته به همین نگرشهاست.
داشتن عواطف و احساسات متعادل : شخص سالم كسی است كه بتواندعواطف و احساسات خود را در زمان لازم به دیگران و نسبت به محیط نشان دهد . خوشحالی ، غم ، تنفر ، دوست داشتن ، طرفداری ، دوری     گزیدن ، عصبانیت ،علاقه و نظایر آن به مصادق عواطف انسانی هستند . هر فرد طبیعی از موقعیت های ناخوشایند و كسی كه به او توهین روا می دارد عصبانی می شود و ابراز انزجار می كند . اما مساله است این است كه پرخاش ، عصبانیت یا تنفر در چه حدی باشد تا اثر مطلوب داشته ودر عین حال سبب آسیب رسانیدن به خود فرد نشود. تعادل عاطفی  یعنی توان كنترل خود و ابراز عواطف و احساسات به اندازه ای كه ضرورت دارد . كسانی كه به سرعت و اكثر مواقع عصبانی می شوند و یا از افراد دیگر تنفر دارند ، افراد سالمی نیستند .  مدرسه ممكن است ضمن آموزش های خود به شكل های مختلف راههای نشان دادن عواطف و احساسات را نسبت به دروس ، همشاگردان ، معلمان ، جامعه و غیره به دانش آموزان نشان دهد . معلمانی كه عكس العمل های شدید عاطفی نسبت به جامعه و كشور نشان می دهند،در حقیقت ، بچه ها را از دوست داشتن جامعه خود محروم می سازند .مدیری كه به سرعت و با بی پروائی نسبت به رفتار دانش آموزان عكس المعل نشان می دهد نمی تواند الگوی مناسب عاطفی را به دیگران نشان دهد . مدرسه ، كلاس و معلم می توانند بچه ها را به شدت عاطفی و یا بی عاطفه بارآورند زیاد عاطفی بودن فرد را از تفكر و منطقی بودن باز می دارد . بالعكس ، بی عاطفه بودن سبب از دست دادن  لطافت های انسانی می گردد .
داشتن اعتماد به نفس و احساس كفایت : اعتماد به نفس داشتن نگرش مثبت به تواناییهای خودمی باشد كه رابطه تنگاتنگی با احساس كفایت دارد . پژوهشها نشان می دهد كه افرادی كه در گذشته تجربیات مثبت و مطلوبی از موفقیت در كارها و برنامه های خود داشته باشند ، به خود امیدوارند و احساس كفایت می كنند این افراد با اعتماد كامل دست به كار می زنند و با تمركز بر كار و با كوشش مستمر به طور موفقیت آمیز كار را به پایان می رسانند . این كه كسی به خود و توانایی های خود اعتماد داشته باشد و بگوید كه من می توانم این كاررا انجام دهم و مشكلات را از پیش پا بردارم حاكی از داشتن بهداشت روانی است . مدرسه سالم مدرسه ای است كه با برنامه ریزی درست دانش آموزان را در مسیر كارهای موفقیت آمیز و بكارگیری توانائی های خود اعتماد به خود ایجاد كند و در آنها احساس كفایت در حل مشكلات تحصیلی و زندگی بوجود آورد .
مسئولیت پذیر بودن :   مدرسه جای اجتماعی شدن است . آموزشگاه جایی است كه افراد باید معنی عضویت و مسئولیت پذیری را در ك كنند تقسیم كار و دادن مسئولیت به هر دانش آموز مطابق توان جسمی و روانی او از كارهای اساسی مدرسه است .دادن مسئولیت و نقش به دانش آموزان از راههای متفاوت امكان پذیر است . عضویت دركمیته انضباطی ،تعاونی ،نظافت ،بازیها ، نمایش هاو كاركردهای گروهی و غیره نمونه هایی از مسئولیت پذیری در مدرسه است .
 خود كنترلی : یكی از عوامل بهداشت روانی خود كنترلی است یعنی توانائی تفكر ، قضاوت و تصمیم گیری درباره خود و كنترل رفتار خود بر پایه اعتقادات ،وجدان و ارزشهایی كه فرد به آنها پای بند است واز درون معیارقضاوتی او برای ارزیابی و كنترل رفتارش می شود . سازمان آموزش كار آمدی همه جنبه های آموزش و تربیت را در نظر می گیرد ، با برنامه های معین سعی می كند دانش آموزان را از نظر اعتقادی آن چنان قوی كند كه بدون كنترل خارجی قادر به تشخیص درست از نادرست باشند و بتوانند با معیارهای درست رفتار خود را در مسیر صحیح قرار دهند . دانش آموخته ای كه از روی دانش علمی به انجام بعضی از امور اعتقاد دارد و بدون یك ناظر خارجی در تنهائی و بین گروه كار درست را انجام می دهد ، فرد سالمی است . 
مدیران آموزشی به عنوان رهبران جامعه و نسل جوان وظیفه ای سنگین و حساسی نسبت به انسان سازی و حفاظت از شخصیت وسلامت دانش آموزان دارند .مدیران آموزشی و دستانداركاران تعلیم و تربیت باید به تامین نیازهای نوجوانان كه در مدرسه مشغول به تحصیل می باشند حساسیت نشان دهد . برای این كار در درجه اول باید ویژگی های آنها را بشناسند و در مرحله بعد زمینه های تامین آنها را فراهم كنند .مدیران آموزشی برای تامین سلامت روانی دانش آموزان باید در مدرسه محیطی حاكی از صمیمیت واحترام و احساس خود كارایی را بوجود آورند .تا زمانی كه خود پنداری مثبت در نوجوان بوجود نیامده باشد سلامت روانی  آنها هم تامین نخواهد شد .
 در مدارس می توان با دادن درس و تكالیف ساده كه دانش آموزان  بتوانند از عهده آنها برآیند و احساس موفقیت نمایند در سلامت روانی و ایجاد خود پنداری مثبت آنان نقش فعالی را ایفا نمود .




داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 
How do you get a growth spurt?
پنجشنبه 16 شهریور 1396 07:24 قبل از ظهر
I have to thank you for the efforts you've put in writing this site.
I really hope to view the same high-grade
content by you in the future as well. In truth, your
creative writing abilities has inspired me to get my very
own blog now ;)
Do compression socks help with Achilles tendonitis?
یکشنبه 12 شهریور 1396 05:34 قبل از ظهر
Thanks for sharing such a fastidious thinking, piece of writing is fastidious,
thats why i have read it entirely
Ava
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 02:34 قبل از ظهر
Hi! I'm at work browsing your blog from my new apple iphone!
Just wanted to say I love reading through your blog and look forward to all your posts!
Carry on the superb work!
manicure
چهارشنبه 23 فروردین 1396 02:05 قبل از ظهر
You're so interesting! I don't suppose I've truly read anything like
that before. So great to discover someone with original thoughts on this
subject. Seriously.. thanks for starting this
up. This site is one thing that is required on the web, someone with a bit of originality!
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر




Admin Logo
themebox Logo

نیت کنید و اشاره فرمایید


قالب میهن بلاگ تقویم جلالی


k2cod go Up
تماس با ما
=== ===